tisdag 30 oktober 2007

Syskonvagn

Jag har läst någonstans att det är många föräldrar som startar egna företag när de är föräldralediga. Det handlade om en mamma som tröttnat på alla dåliga solskydd på marknaden, sytt ett eget bättre, och sen börjat sälja det. Det hade gått bra för henne, vill jag minnas.

Men om det nu är så många som startar egna företag under föräldraledigheten, varför kan ingen starta en vettig web-shop för barnvagnar? Det är helt omöjligt att hitta bra information och köp-alternativ för barnvagnar. Och det finns så många spännande tillverkare med snygga och praktiska nya modeller!

Visst, Brio och Emmaljunga har ganska ok sidor (när man väl kommit förbi ett skränigt flash-intro hos Brio eller en "välj land och språk" hos Emmaljunga — det är inte svårt att autodetektera land och musik på websidor ska vara av om man inte aktivt väljer att man vill lyssna på den!) Men för de lite mer udda eller billiga märkena som Phil & Teds (bra sida - men inte svensk webshop), Urban Jungle, One Tree Hill, BabyTravel eller Bugaboo kammade jag i princip noll när jag letade svenska web-shoppar. Och jag letade ganska noggrant: för Urban Jungle sökte jag på fem olika strängar och kollade två svarssidor för varje på google. Utan att ens hitta någon officiell sida från tillverkaren!

Jag blev så upprörd att jag skrev en bloggpost om det. Fast sen berättade jag för Ki, och hon tyckte inte alls att det var något konstigt med det.
-Barnvagnar köper man väl inte på nätet heller. Man måste ju titta på dem på riktigt och känna på dem!
Så det är väl kanske så det är — barnvagnar funkar inte online. En titt på pricerunner visar att det finns 182 butiker som säljer gps-mottagare men bara 20 som säljer barnvagnar.



Vi är alltså på jakt efter en syskonvagn. Om vi ska kunna vara ute med två barn samtidigt måste vi nog ha en sådan, har vi kommit fram till. Och då är frågan om man ska ha en där barnen sitter bredvid varandra men åt samma håll, bredvid varandra men åt olika håll, bakom varandra, eller kanske ovanpå varandra? Och hur ska hjulen vara: stora eller små? terränghjul? snurrbara där fram? Ska det vara med en hård insats för lilla barnet? Eller kanske en mjuklift? Och så vidare. Nu ska jag tillbaka till pricerunner (de har faktiskt ganska många modeller med både bild ochpris där) och leta vidare.

torsdag 25 oktober 2007

Uppsala

Vi var i Uppsala i helgen som gick. Farfar fyllde år så vi tog tillfället i akt och tog tåget upp till vår gamla hemstad. Tågresan dit gick jättesmidigt (när biljetten väl var bokad via sj.se). Det går ett direkttåg från Linköping till Uppsala som var fräscht och bra.

Farfar fick en bok av Johan Norberg (Till Världskapitalismens Försvar) i present. Den är lite kortare än När människan skapade världen, men presenterar samma härliga tankar. Farfar fick också en DVD-film (DaVinci-koden), för att vara säker på att åtminstone en av presenterna skulle bli uppskattad direkt.

När vi väl var i Uppsala passade vi såklart på att träffa åtminstone några kompisar. Så i lördags var jag hemma hos Claes och spelade Warhammer. Någon kanske minns att jag spelade Warhammer i våras också? Då berättade jag, förutom att Warhammer är kul, att jag aldrig brukar vinna. Men i lördags vann jag och det kändes bra - första vinsten på fyra år eller vad det kan bli.

Hemresan hade jag bokat med byte i Sala. Det var synd för det var både sämre tåg den vägen och dessutom väldigt många som ville åka.

Vet ni att bloggen har fyllt ett år? Wow, vad tiden går! Det här är bloggpost nummer 89, så jag har snittat lite mer än ett inlägg i veckan. Och bilderna på flickr blir bara fler och fler, jag laddade upp nya ikväll. Här är en härlig bild på Linn från i sommras.

tisdag 16 oktober 2007

En flicka, hurra!

Hurra, äntligen fick vi en bra barnmorska! Det kändes direkt när hon började undersöka Ki med ultraljudsmaskinen: det kändes fint och varmt, som det borde kännas att titta på vårt ofödda barn i magen. I slutet frågade hon om vi ville veta könet, och vi sa ja, och då sa hon:
-Det är en flicka.
Jag och Ki tittade på varandra och sa hurra!

torsdag 11 oktober 2007

Fredagsfika

Jag har bakat bullar till fredagsfikat imorgon. Varje fredag klockan tre har min sektion fredagsfika. (En sektion är, för er som inte jobbar på Saab, den grupp människor som har samma chef och som inte är chefer själva. Min sektion heter TDCT, och vi är ungefär 30 personer.) Fredagsfika är en bra tradition, tycker alla utom stackarn som har till uppgift att hålla koll på fikalistan. Men det här med att ha fikat klockan tre på fredagar, det vet jag inte om det är så jättesmart. De flesta är ganska trötta på att jobba då, och ska snart åka hem. Men kanske är det smart ändå — vi pratar ju i alla fall inte jobb.



-Det är lite orättvist i volleyboll tycker jag.
-Hurså?
-Jag menar, i boxning och så, där har man ju olika viktklasser. För att det ska bli rättvist.
-Ja?
-Jo, men i volleyboll, där borde man ju ha längdklasser om det ska bli rättvist.
-Hmm. Volleyboll för korta alltså.
-Precis!
-Blir inte det lite konstigt?
-Tycker jag inte. Det blir ju bara rättvist. Som i boxning.
-Men, måste du inte göra så med fler sporter då; backhoppning för höjdrädda?
-Kanske det.
-Vättern runt med stödhjul?
-Mmm.
-Golf för synskadade? Fotboll för folk utan bollsinne? Höjdhopps-VM för dåliga höjdhoppare?
-Mmm, kanske blir det lite konstigt..
-Mmm!
...
-Jag tycker fortfarande att det är orättvist i volleyboll..


-Jag såg Emma därute, du vet hon som jobbar på UGHR.
-Ok.
-Hon satt och solade.
-Ok.
-Och jag såg att hon hade väldigt stora solglasögon på sig. Anmärkningsvärt stora solglasögon faktiskt.
-Jasså.
-Så jag stannade till och tittade på dem. På solglasögonen, alltså.
-Ok.
-Och sen sa jag att "va stora de är!".
-Jaha.
-Och hon såg lite tveksam ut, men sen svarade hon att "ja, jo det kanske de är".
-Ok.
-Och sen gick jag därifrån.
-Ok.
-Men, alltså, nu kom jag på att hon kanske inte fattade att jag menade solglasögonen..
-Jahaja.
-Jobbigt ju!
-Ilandsproblem.

måndag 8 oktober 2007

Varför är det så svårt att åka tåg?

Tänk om, tänk rätt.
  • Marknadskrafter
  • Valfrihet
  • Konkurrens
  • Innovationer
  • Prispress

Var det inte därför SJ bolagiserades? Var det inte för att vi som konsumenter skulle få billigare resor, och att släppa fram nya aktörer och sund konkurrens på tågmarknaden?

Jo, det var nog det. Men det blev inte färdigtänkt, och inte rätt. Driften av järnvägsnätet lades hos banverket. Trafiken upphandlas numera i konkurrens av en myndighet som heter rikstrafiken. Sett ur statens perspektiv kan vi alltså med den lösning vi har nu bocka av alla punkterna, och allt är bra. Eller?

Nog med ledande frågor. Detta är inte bra! Det är inte staten som via upphandlingar ska styra marknaden! Om detta vore en bra lösning skulle vi förbjuda alla klädkedjor utom de som för tillfället vunnit budstriderna. Kapp-Ahl bjöd lägsta pris på att år 2007 förse oss med byxor, och H&M vann strump-upphandlingen för mellansverige åren 2005-2011. Hur många skulle gå med på att förbjuda alla utom H&M att sälja strumpor i mellansverige? Nej, självklart inte. Men med tågen går det utmärkt att göra så.

Det som behövs är att släppa in alla aktörer som vill på marknaden. Banverket bistår med kapacitet och ett regelverk för att upprätthålla säkerheten. Kapacitet, som i full kapacitet! Det betyder att alla de tåg som kan gå på rälsen ska gå på rälsen. Om det finns efterfrågan.

Systemet idag ger valfrihet åt staten, inte åt människorna. Men för att en marknad ska fungera måste konsumenterna få valfrihet. Och det är människor som reser, inte staten. Att råda bot på felet är inte svårt. Och förresten borde detta göras i hela EU.

Allt detta apropå att jag bokade tågbiljett tur och retur Uppsala för oss. (Farfar fyller år och vi ska passa på att hälsa på några få av alla våra kompisar i gamla Uppsala.) Och jag slogs av det märkliga i att när jag bokar flyg tittar jag på resebyråer och olika "flyg-tokbilligt.nu"-sidor — men när jag ska boka tågbilett går jag direkt till sj.se. Jag prov-googlade på "köpa resa med tåg": endast sj dök upp som relevant träff..

edit: Jag skrev det här i förrgår kväll, upprörd efter att ha bokat tågbiljetter till Uppsala. Men sen tänkte jag att jag skulle kolla fakta, så jag inte hade fel i mitt påhopp på det svenska tågsystemet. ..och naturligtvis hade jag fel. Det visar sig att: 1. Banverket säljer spårkapacitet till de som vill köpa. 2. Rikstrafiken ger pengar till bolag som trafikerar sträckor som annars skulle bli utan tågtrafik eftersom det är så få som åker.

Byt ut allt tåg-relaterat i min beskrivning av statlig upphandling mot nåt vård-relaterat så stämmer det däremot bättre, och det är upprörande också.

Och även fast jag nu vet att det inte är systemets fel så tycker jag fortfarande att det är upprörande att SJ dominerar tågmarknaden. Desto mer upprörande som det tydligen bara rör sig om att ingen kommit på tanken att ta upp konkurrensen med SJ! Hur kommer det sig att ingen vill konkurrera med ett företag som går med mer än 1000 miljoner kronor i vinst efter skatt??

Och så har jag pratat med Harald. Han hade nyss bokat en tågbiljett tur-och-retur Holland-Stockholm. Det tog honom en halvtimma att boka den biljetten, via telefon och en försäljare på SJ som fick slå för hand i stora papperstabeller (berättar jag din historia rätt, Harald?). Det är upprörande hur tågsystemet i Europa fungerar. Det mest miljövänliga transportsättet misshandlas å det grövsta!

tisdag 2 oktober 2007

Självklart, men kul ändå

Jag hjälpte Ki att hitta vetenskapliga artiklar ikväll och trillade över den här:

Lyubomirsky, Sonja 1,4; King, Laura 2; Diener, Ed 3 The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happiness Lead to Success?. Psychological Bulletin. 131(6):803-855, November 2005.

De har hittat vetenskapliga belägg för att glada och positiva människor är mer lyckade än andra. Självklarheter, kan man kanske argumentera. Men tänk vad skönt att nästa gång någon tråkmåns förpestar din dag kunna tänka: den enda som förlorar på att du är en tråkmåns är du själv! Och veta att det är vetenskapligt belagt att det faktiskt är på det viset.

Artikeln som Ki ville ha hjälp med att hitta var rätt spännande den också:

Laughlin, Patrick R. 1,2; Hatch, Erin C. 1; Silver, Jonathan S. 1; Boh, Lee 1 Groups Perform Better Than the Best Individuals on Letters-to-Numbers Problems: Effects of Group Size. Journal of Personality & Social Psychology. 90(4):644-651, April 2006.

De visar att en grupp är smartare (löser logiska problem snabbare och bättre) än om gruppens smartaste individ tänker själv. Men bara om det var tre eller flera (de testade inte för fler än fem) personer i gruppen.

Så, dagens vetenskapligt belagda råd till er alla är: samarbeta och var glada!


 
www.flickr.com
Torkel Danielsson's items Go to Torkel Danielsson's photostream