torsdag 22 mars 2007

Det spelar ingen roll

Idag köpte Bonnier TV4. Om affären går igenom alltså, men låt oss anta att den gör det. För vet ni vad? Det spelar ingen roll. Om några år kommer den information vi idag får via teve att skickas på internet, och då spelar inte tevekanaler längre någon roll. Den viktigaste anledningen till att det blir så är.. reklamen. Jag ska strax förklara varför, men först ska jag berätta lite om datorutvecklingen.

För en dator är det likgiltigt om det är en webbsida, ett telefonsamtal eller video som den arbetar med. Datorer blir enligt en känd lag (som egentligen inte är en lag, men det gör den inte mindre träffsäker) exponentiellt snabbare och snabbare, lagrar mer och mer information och kommunicerar med högre och högre hastighet. Det finns ingen anledning att tro att datorerna ska bli långsammare, att de ska börja lagra mindre data eller att de ska kommunicera långsammare i framtiden.

Nikesh Arora, en chef på Google, sa nyligen att en iPod år 2012 kommer kunna lagra videosändningar med ett års speltid. Några år senare, kommer en iPod kunna säljas färdigförpackad med all musik som gjorts i hela världen fram tills inköpsdatumet.

Datorerna kommer alltså att bli duktigare och duktigare i framtiden. Och allt runtomkring oss kommer att innehålla datorer, vilka dessutom kommer vara uppkopplade mot varandra i nätverk. Vad betyder då det? Tja, en sak det medför är att vi kommer ha tillgång till oändligt mycket mer media än idag.

Ett exemel är musiken. Tröskeln för att skapa egen musik och sälja den själv är redan idag i princip borta. En artist behöver inte längre en studio för att spela in musik med hög kvalité - bara ett sinne för musik och en dator. Samme artist behöver heller ingen stor distributionsapparat för att massproducera och marknadsföra sin musik, bara en dator och internet. Musik marknadsför sig själv efter livespelningar om den är bra. Försäljning sker elektroniskt via till exempel iTunes Store.

Så var kommer då reklamen in i den här bilden? Jo; när en tillräckligt stor del av den målgrupp reklamen riktar sig mot har gått över till andra medier än teve, då kommer även reklamen att gå över till de nya medierna. Och när reklamen lämnar teven, då är teven död. I varje fall TV4.

Det gäller att komma ihåg att det inte är tittarsiffror, utan målgrupper som säljer reklam. Det är de unga, köpstarka grupperna i samhället som lockar reklamköpare. De grupper som redan idag lämnar teven.

Utvecklingen har nämligen redan börjat. Varför har Google ett så högt börsvärde? De är världledande på reklam på internet. Vad gjorde Niklas Zennström med sina Skype-pengar? Han investerade dem i ett system för att sända teve på internet.


 
www.flickr.com
Torkel Danielsson's items Go to Torkel Danielsson's photostream