Varför är det så svårt att åka tåg?
- Marknadskrafter
- Valfrihet
- Konkurrens
- Innovationer
- Prispress
Var det inte därför SJ bolagiserades? Var det inte för att vi som konsumenter skulle få billigare resor, och att släppa fram nya aktörer och sund konkurrens på tågmarknaden?
Jo, det var nog det. Men det blev inte färdigtänkt, och inte rätt. Driften av järnvägsnätet lades hos banverket. Trafiken upphandlas numera i konkurrens av en myndighet som heter rikstrafiken. Sett ur statens perspektiv kan vi alltså med den lösning vi har nu bocka av alla punkterna, och allt är bra. Eller?
Nog med ledande frågor. Detta är inte bra! Det är inte staten som via upphandlingar ska styra marknaden! Om detta vore en bra lösning skulle vi förbjuda alla klädkedjor utom de som för tillfället vunnit budstriderna. Kapp-Ahl bjöd lägsta pris på att år 2007 förse oss med byxor, och H&M vann strump-upphandlingen för mellansverige åren 2005-2011. Hur många skulle gå med på att förbjuda alla utom H&M att sälja strumpor i mellansverige? Nej, självklart inte. Men med tågen går det utmärkt att göra så.
Det som behövs är att släppa in alla aktörer som vill på marknaden. Banverket bistår med kapacitet och ett regelverk för att upprätthålla säkerheten. Kapacitet, som i full kapacitet! Det betyder att alla de tåg som kan gå på rälsen ska gå på rälsen. Om det finns efterfrågan.
Systemet idag ger valfrihet åt staten, inte åt människorna. Men för att en marknad ska fungera måste konsumenterna få valfrihet. Och det är människor som reser, inte staten. Att råda bot på felet är inte svårt. Och förresten borde detta göras i hela EU.
Allt detta apropå att jag bokade tågbiljett tur och retur Uppsala för oss. (Farfar fyller år och vi ska passa på att hälsa på några få av alla våra kompisar i gamla Uppsala.) Och jag slogs av det märkliga i att när jag bokar flyg tittar jag på resebyråer och olika "flyg-tokbilligt.nu"-sidor — men när jag ska boka tågbilett går jag direkt till sj.se. Jag prov-googlade på "köpa resa med tåg": endast sj dök upp som relevant träff..
edit: Jag skrev det här i förrgår kväll, upprörd efter att ha bokat tågbiljetter till Uppsala. Men sen tänkte jag att jag skulle kolla fakta, så jag inte hade fel i mitt påhopp på det svenska tågsystemet. ..och naturligtvis hade jag fel. Det visar sig att: 1. Banverket säljer spårkapacitet till de som vill köpa. 2. Rikstrafiken ger pengar till bolag som trafikerar sträckor som annars skulle bli utan tågtrafik eftersom det är så få som åker.
Byt ut allt tåg-relaterat i min beskrivning av statlig upphandling mot nåt vård-relaterat så stämmer det däremot bättre, och det är upprörande också.
Och även fast jag nu vet att det inte är systemets fel så tycker jag fortfarande att det är upprörande att SJ dominerar tågmarknaden. Desto mer upprörande som det tydligen bara rör sig om att ingen kommit på tanken att ta upp konkurrensen med SJ! Hur kommer det sig att ingen vill konkurrera med ett företag som går med mer än 1000 miljoner kronor i vinst efter skatt??
Och så har jag pratat med Harald. Han hade nyss bokat en tågbiljett tur-och-retur Holland-Stockholm. Det tog honom en halvtimma att boka den biljetten, via telefon och en försäljare på SJ som fick slå för hand i stora papperstabeller (berättar jag din historia rätt, Harald?). Det är upprörande hur tågsystemet i Europa fungerar. Det mest miljövänliga transportsättet misshandlas å det grövsta!
3 Comments:
Men har du sett att SJ slumpar ut osålda biljetter till högstbjudande på tradera.se (tror jag det är)? Det är coolt tycker jag.
By Daniel, at måndag 15 oktober 2007 kl. 21:27:00 CEST
Alltså.. ska vi köpa ett tåg och börja köra lite? Vi kan ta den poppis sträckan mellan stockholm och göteborg. där behövs det mer konkurrens. jag undrar vad haken kan vara.
By Anonym, at måndag 15 oktober 2007 kl. 22:15:00 CEST
Mikael: Ja, eller hur! Visst är det konstigt! Det måste ligga en konkurrenshindrande hund begravd där någonstans.
Daniel: Jo, coolt, men inte hade de nån biljett till Uppsala när vi ville resa till Uppsala inte..
By Torkel, at tisdag 16 oktober 2007 kl. 19:14:00 CEST
Skicka en kommentar
<< Home